Verslag Smockelaerstocht – Vermeulen Groep

35. Smockelaerstocht

We beginnen dit verslag met onze excuses voor de kwaliteit van de foto´s van deze week, die is niet zoals u het gewend bent. Ondanks dat het in Kerkrade gisteren aardig droog was hebben wij grote delen van de rit in de (mot)regen moeten rijden, iets waar onze fotoapparatuur niet bijzonder sterk in is.

Chauffeur Walter en co-piloot Michel hadden gisteren eveneens niet veel te lachen; ook zij moesten stevig aanpakken en kregen zo nu en dan een nat pak.
In totaal sneuvelden er 5 binnenbandjes….. en dat bij slechts 11 renners in koers.

Na twee schitterende, zonnige herfstdagen moest het op zondagmorgen weer regenen en was het ook nog eens onaangenaam fris.
Gelukkig ging het na vertrek in Eys al snel bergop en kon de lichaamstemperatuur weer worden verhoogd.

In Mechelen zorgt een onschuldig ogende, eenzijdige valpartij op een nat en glad zebrapad voor een kort oponthoud. Al gauw zit Dennis weer op de fiets en begint hij met ons aan de beklimming van de Schweiberg. Op de top besluit hij toch rechtsomkeert te maken en draait hij af naar Kerkrade. Achteraf een wijze keuze; er wordt helaas bij hem een sleutelbeenbreuk vastgesteld.
Dennis: we hopen je snel weer op de fiets te zien en wensen je veel beterschap!

Na de langzaamste afdaling van de Loorberg ooit gaat het in Slenaken even rechts links en beginnen we aan het volgende obstakel: de smalle Schilbergerweg. We rijden België binnen en maken een ommetje door Veurs richting Hagelstein. Weer terug op de Planck voeren we kort overleg en wordt met ruime meerderheid besloten de pauze te schrappen.
Met een nat pak en amper 6 graden boven het vriespunt denkt iedereen alleen aan een warm bad.

Na een rondje om Aubel is “La Clouse” het volgende heuveltje. Een steile veldweg van amper 2 meter breed, korte stukken met hellingspercentages van 15% en meer. Met veel bladeren op een nat wegdek best een uitdaging om het achterwiel hier contact te laten houden met het oeroude asfalt.
We zijn benieuwd of onze ritsponsor van vandaag materiaal zou hebben om deze weg überhaupt te kunnen vernieuwen.

We dalen naar Teuven en nemen het Bovenste Bos richting Nederlandse grens.
Eénmaal via Gemmich weer bij Vaalsbroek aangekomen gaan we niet meteen richting huis maar beklimmen de Epenerbaan van de oostkant en rijden we via het Vijlenerbos terug de bewoonde wereld in.

In de verte zien we zowaar blauwe lucht en dus wordt ook het laatste heuveltje van de dag niet overslagen.
Het wegdek is helemaal droog als we in Wahlwiller de Kruisberg naderen. Niet dat dat veel uitmaakt, het is en blijft een klim die voor geen meter loopt.

Op amper 1km van het eindpunt moeten de heren in bus nog even aan de bak om lekke band nummer 4 en 5 op te vangen.
Met een gezellig gevulde bus gooien we nog wat diesel in de tank en zijn we voorzien voor de laatste 3 ritten van het seizoen.

Met dank aan ritsponsor Vermeulen Groep, professionals in asfalteren. Mochten jullie ooit wat asfalt “over” hebben, weten wij bij TCK wel de nodige plaatsen waar dit een goede bestemming zou krijgen.